بالاخره بعد از مدتها بیخبری و نگرانی، یک روزنه امید برای طرفداران قدیمی یوبیسافت باز شد. اگر شما هم مثل من با خاطرات دویدن روی دیوارها و برگرداندن زمان بزرگ شدهاید، خبر جدیدی که در سطح اینترنت پخش شده، قطعاً هیجانزدهتان میکند. صحبت از تیزر لو رفته Prince of Persia: Sands of Time Remake است؛ ویدیویی که اگرچه کوتاه و خام است، اما نشان میدهد که پروژه نمرده و در دستان امنی قرار دارد.
جزئیات ویدیو لو رفته از ریمیک شاهزاده ایرانی و تحلیل فنی آن
طبق اطلاعاتی که اخیراً منتشر شده، ویدیویی از پشت صحنه ساخت بازی Prince of Persia: Sands of Time Remake به بیرون درز کرده که سر و صدای زیادی در محافل گیمینگ به پا کرده است. این ویدیو که ابتدا توسط کاربری در سابردیت GamingLeaksAndRumours شناسایی شد، نمایی از وضعیت پروژه را در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ نشان میدهد. چیزی که ما میبینیم، یک تریلر پرزرقوبرق سینمایی نیست، بلکه یک فوتیج داخلی یا همان Internal Presentation است که احتمالاً یوبیسافت برای نشان دادن پیشرفت کار به سرمایهگذاران یا مدیران ارشد خود آماده کرده بود. دیدن این تصاویر برای ما گیمرها حکم طلا را دارد چون تایید میکند که بازی در حال نفس کشیدن است.
در این ویدیو، ما شاهد مراحل فاز آلفا (Alpha Phase) هستیم. اگر با اصطلاحات بازیسازی آشنا باشید، میدانید که در این مرحله هنوز بافتهای نهایی، نورپردازیهای سنگین و افکتهای بصری خیرهکننده روی بازی سوار نشدهاند. همه چیز خام، خاکستری و متمرکز بر عملکرد است. اما نکته جذاب ماجرا، دیدن تیم توسعهدهنده در حال کار روی جزئیات است. یوبیسافت مونترال (Ubisoft Montreal) که حالا سکاندار این کشتی طوفانزده است، ظاهراً دارد خشت اول را محکم میگذارد تا اشتباهات نسخه قبلی (که تریلرش با انتقاد شدید روبرو شد) را تکرار نکند.
تحلیل موشن کپچر و انیمیشنهای جدید شاهزاده
یکی از مهمترین بخشهای این ویدیو لو رفته، تمرکز روی تکنولوژی موشن کپچر (Motion Capture) است. در این ویدیو بازیگرانی را میبینیم که با لباسهای مخصوص ضبط حرکات، در حال ایفای نقش هستند. این یعنی یوبیسافت تصمیم گرفته انیمیشنهای خشک و مصنوعی نسخه کلاسیک (و حتی تریلر کنسل شده قبلی) را کنار بگذارد و از یک سیستم مدرن و واقعگرایانه استفاده کند. حرکات پارکور شاهزاده، نحوه تعامل او با محیط و حتی مبارزات، همگی از نو ضبط میشوند.

در این ویدیو، انیمیشنها بسیار روانتر از چیزی هستند که انتظار داشتیم. شاهزاده دیگر مثل یک عروسک خیمهشببازی حرکت نمیکند؛ بلکه وزن بدن او، نحوه فرود آمدنش بعد از پرشها و عکسالعملهایش نسبت به ضربات دشمن، حس و حال یک بازی نسل نهمی را القا میکند. استفاده از موشن کپچر پیشرفته نشان میدهد که بودجه قابل توجهی به این پروژه تزریق شده و یوبیسافت نمیخواهد صرفاً با یک “ریاسکین” ساده، پول طرفداران را بگیرد. آنها به دنبال بازسازی تجربه اصلی با استانداردهای سال ۲۰۲۴ هستند. تخمین زده میشود که تیم انیمیشنسازی روی جزئیات ریز مثل لغزش لباس هنگام دویدن یا تغییر حالت چهره هنگام استفاده از خنجر زمان (Dagger of Time) وقت زیادی گذاشتهاند.
گیمپلی و مکانیزمهای تغییر زمان در بازسازی شنهای زمان
یکی از بزرگترین نگرانیهای ما طرفداران قدیمی، نحوه پیادهسازی گیمپلی در نسخه ریمیک است. بازی اصلی در سال ۲۰۰۳ انقلابی بود، اما استانداردهای گیمپلی در دو دهه اخیر تغییرات زیادی کردهاند. بر اساس آنچه در ویدیو و اسناد لو رفته مشاهده میشود، هسته اصلی گیمپلی یعنی “پلتفرمینگ” و “مبارزات” دستخوش تغییرات اساسی شده است. بازی Prince of Persia: Sands of Time Remake قرار نیست فقط گرافیک بهتری داشته باشد، بلکه باید حس کنترل شخصیت را هم مدرن کند. در ویدیو لو رفته، شاهد محیطهایی هستیم که طراحی آنها وفادار به نسخه اصلی است، اما مقیاس آنها بزرگتر و پیچیدهتر به نظر میرسد.
سیستم پارکور و دیوارنویسی (Wall Running) که امضای این سری است، در نسخه جدید بسیار نرمتر به نظر میرسد. در نسخه اصلی، گاهی اوقات دوربین بازی باعث گیج شدن بازیکن میشد، اما به نظر میرسد تیم سازنده روی سیستم دوربین هوشمند کار کردهاند تا در صحنههای سریع، دید بازیکن کور نشود. همچنین، مکانیزم استفاده از شنهای زمان برای عقب بردن زمان، احتمالاً با افکتهای بصری جدید و بدون افت فریم اجرا خواهد شد. این قابلیت نباید فقط یک دکمه برای اصلاح اشتباه باشد، بلکه باید جزوی از استراتژی مبارزات شود.

بازطراحی سیستم مبارزات و هوش مصنوعی دشمنان
بیایید صادق باشیم، مبارزات نسخه اصلی کمی تکراری بود. شما دکمه مربع را میزدید، از روی دشمن میپریدید و تمام! اما در این ریمیک، با توجه به انیمیشنهای ضبط شده، به نظر میرسد سیستم مبارزات الهامگیریهایی از بازیهای مدرن اکشن-ماجراجویی داشته است. دشمنان دیگر منتظر نمیمانند تا شما آنها را بزنید؛ آنها با هوش مصنوعی (AI) پیشرفتهتری به شما حمله میکنند. در ویدیوهای لو رفته، تعامل فیزیکی بین شاهزاده و دشمنان (Sand Monsters) بسیار سنگینتر حس میشود.
احتمالاً شاهد سیستم کمبوهای ترکیبی (Combo System) جدیدی خواهیم بود که استفاده از خنجر، شمشیر و حرکات آکروباتیک را با هم ترکیب میکند. مثلاً ممکن است بتوانید زمان را آهسته کنید تا پشت سر دشمن قرار بگیرید و ضربه نهایی را وارد کنید. این عمق بخشیدن به مبارزات، چیزی است که میتواند این بازی را از یک اثر صرفاً نوستالژیک به یک شاهکار مدرن تبدیل کند. یوبیسافت مونترال که تجربه ساخت سری Assassin’s Creed را دارد، قطعاً میداند چطور مبارزات با سلاح سرد را جذاب طراحی کند.

وضعیت توسعه و مقایسه با نسخه کنسل شده
داستان ساخت این بازی خودش یک درام کامل است! ابتدا قرار بود شعبههای پونا و بمبئی یوبیسافت این بازی را بسازند، اما بعد از انتشار آن تریلر فاجعهبار و بازخوردهای منفی، پروژه از آنها گرفته شد و به خانه اصلیاش یعنی Ubisoft Montreal بازگشت. ویدیویی که الان لو رفته، مربوط به همین نسخه مونترال است و تفاوتها زمین تا آسمان است. در نسخه قبلی، گرافیک شبیه به بازیهای PS3 بود، اما اینجا حتی در فاز آلفا، شاهد نورپردازی و مدلسازیهای دقیقتری هستیم.
برای اینکه بهتر متوجه تفاوتها بشوید، بیایید یک مقایسه سریع بین نسخه اصلی، نسخه کنسل شده و نسخه فعلی (بر اساس لیکها) داشته باشیم:
| ویژگی | نسخه کلاسیک (۲۰۰۳) | نسخه کنسل شده (پونا/بمبئی) | نسخه جدید (مونترال – لو رفته) |
|---|---|---|---|
| موتور بازیسازی | Jade Engine | Anvil (نسخه قدیمی) | Anvil (نسخه ارتقا یافته) |
| سبک گرافیکی | کارتونی/هنری | نیمه واقعگرایانه (ضعیف) | رئالیسم با جزئیات بالا |
| وضعیت انیمیشن | دستی (Hand-keyed) | موشن کپچر محدود | فول موشن کپچر سینمایی |
| تاریخ احتمالی | منتشر شده | کنسل شده | احتمالاً ۲۰۲۶ |
بازیگران جدید و بازگشت یوری لوونتال
یکی از سوالات بزرگ این است که چه کسی نقش شاهزاده را بازی میکند؟ در نسخه اصلی، صدای ماندگار Yuri Lowenthal به شاهزاده جان بخشید. در ویدیو لو رفته، چهره بازیگران موشن کپچر واضح نیست، اما گزارشها حاکی از آن است که یوبیسافت دوباره از یوری برای صداپیشگی دعوت کرده است. البته، بازیگر فیزیکی (Body Actor) ممکن است شخص دیگری باشد تا بتواند حرکات سنگین پارکور را اجرا کند. دیدن بازیگران واقعی در صحنه فیلمبرداری ویدیو لو رفته، نشان میدهد که کاتسینهای بازی (Cut-scenes) به صورت Real-time و با کیفیت سینمایی رندر خواهند شد، نه به صورت ویدیوهای از پیش ضبط شده.
انتخاب بازیگران درست برای کاراکترهایی مثل “فرح” و “وزیر” هم بسیار حیاتی است. در ویدیو، تعاملاتی بین دو کاراکتر دیده میشود که احتمالاً مربوط به شاهزاده و فرح است. شیمی و رابطه بین این دو نفر، قلب تپنده داستان بازی است و اگر یوبیسافت بتواند این رابطه را با تکنولوژیهای جدید Facial Capture (ضبط حالات صورت) به تصویر بکشد، داستان بازی تاثیرگذارتر از همیشه خواهد بود.
مشاهده ویدیوی لو رفته از ریمیک Prince of Persia
در اینجا میتوانید ویدیوی کوتاهی که شامل تصاویر کانسپت و مراحل موشن کپچر بازی است را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که این تصاویر مربوط به نسخه نهایی نیست.
جمعبندی و انتظار برای اخبار رسمی
در نهایت، این ویدیو لو رفته بیشتر از اینکه پاسخگوی سوالات ما باشد، عطش ما را برای دیدن گیمپلی نهایی بیشتر کرد. این حقیقت که ویدیو مربوط به اوایل سال ۲۰۲۴ و فاز آلفا است، به این معنی است که احتمالاً تا انتشار نهایی فاصله زیادی داریم. شاید اواخر سال ۲۰۲۵ یا حتی ۲۰۲۶ زمانی باشد که بتوانیم دوباره شنهای زمان را کنترل کنیم. اما نکته مثبت اینجاست که یوبیسافت دارد کار را درست انجام میدهد. آنها عجله را کنار گذاشتهاند و کیفیت را اولویت قرار دادهاند.


